اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۰:۵۵
اذان ظهر ۱۲:۰۱:۵۶
اذان مغرب ۱۹:۱۴:۵۹
طلوع آفتاب ۰۵:۰۶:۵۶
غروب آفتاب ۱۸:۵۵:۲۳
نیمه شب ۲۳:۱۳:۳۹
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ - ۱۰:۴۲
«سراج 24» گزارش می‌دهد؛

تاریخ نگاری نیروگاه بوشهر در سال 82/ دولت آمریکا: برنامه هسته ای ایران را فاش می‌کنیم/دعوت از آمریکا برای همکاری در بوشهر

خبرگزاری رویتر با ارایه‌ی گزارشی آورده است:« مقامات دولت بوش اعلام کرده‌اند بعد از آن که جنگ علیه عراق به پایان رسیده است؛ نوبت فاش کردن جزییات برنامه‌های هسته‌ای ایران می‌باشد.

تاریخ نگاری نیروگاه بوشهر در سال 82/ دولت آمریکا: برنامه هسته ای ایران را فاش می‌کنیم/دعوت از آمریکا برای همکاری در بوشهر

به گزارش «سراج24»، 56 سال پیش ایران اولین گام را برای هسته‌ای شدن با انعقاد قرارداد مشارکت هسته‌ای تحت عنوان «اتم برای صلح» برداشت و با کشورهای دارای این تکنولوژی برای انتقال تجهیزات به ایران وارد مذاکره شد. سال‌ها بعد تهران از میان چندین شرکت بزرگ با شرکت آلمانی «کرافت ورک یونیون» که زیرمجموعه شرکت زیمنس بود، برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در بوشهر به توافق رسید و عملیات احداث نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شد.
 

این شرکت تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، عملکرد نسبتاً مطلوبی در ساخت نیروگاه داشت اما پس از انقلاب، به‌بهانه‌های مختلف از انجام تعهدات خود سر باز زد و در نهایت از تکمیل نیروگاه بوشهر خودداری ورزید.

در همین دوران به‌جهت عدم وجود متخصص ایرانی برای تکمیل این نیروگاه، پس از وقفه‌ای نسبتاً طولانی، کار به مهندسان روسی واگذار شد. این کشور نیز سال‌ها تکمیل این پروژه را منوط به آینده کرد و هزینه تکمیل نیروگاه را برای کشور بالا برد. در نهایت پس از سال‌ها انتظار و خلف وعده در اول مهرماه نیروگاه بوشهر به‌صورت موقت تحویل متخصصان ایرانی شد.

تأکید بر پیشرفت داخلی و دستیابی به دانش‌ روز چند سالی است که در بیانات مقام معظم رهبری در بسیاری از دیدارها و علی‌الخصوص در دیدار دانشجویان و نخبگان بیش از پیش به چشم می‌خورد. ایشان اخیراً در دیدار جمعی از نخبگان بار دیگر بر این مسئله تصریح کردند و فرمودند: «بعضى از کشورها ممکن است تولیدات زیرزمینىِ خودشان را، نفت خودشان را، بشکه‌هاى نفت را، منتقل کنند به صاحبان ثروت و علم در دنیا، محصولات آنها را بخرند، یک ظاهرِ پیشرفتى هم ممکن است به‌وجود بیاید امّا این پیشرفت نیست؛ پیشرفت آن‌وقتى است که "درون‌زا" باشد، آن‌وقتى است که متّکى به استعداد درونى یک ملّت باشد. وزن و اعتبار کشورها و دولت‌ها و ملّتها هم وابسته‌ به همین درون‌زایى است. اگر چنانچه از درون، یک حرکتى، جهشى، رشدى به‌وجود آمد، به یک کشور، به یک ملّت، وزن می‌دهد، اعتبار می‌دهد، ارزش می‌دهد، ابّهت می‌دهد؛ امّا اگر چنانچه از درون نبود، دیگران آمدند، [اعتبار به دست نمى‌آید].

ایشان در ادامه به نیروگاه هسته‌ای بوشهر اشاره می‌کنند و می‌افزایند: «خوب، در زمان رژیم طاغوت خودِ فرنگى‌ها و غربى‌ها آماده بودند که برخى از کارهاى مربوط به فنّاورى هسته‌اى را در کشور انجام بدهند؛ قرارداد مى‌بستند. فرض بفرمایید حالا نیروگاه بوشهر را که ما با این‌همه زحمت بعد از سالها به دست آوردیم، بنا بود آلمان‌ها بسازند ــ [که‌] پولش را هم گرفتند، بالا هم کشیدند، جوابى هم ندادند بعد از انقلاب. فرض کنید یک نیروگاه هسته‌اى هم فلان کشور غربى بیاید اینجا، خودش بسازد، خودش اداره کند، از برقش ما استفاده کنیم. این هیچ وزانتى براى یک ملّت محسوب نمی‌شود؛ هیچ ارزشى به حساب نمى‌آید. آن‌وقتى اعتبار و وزانت براى یک کشور به‌وجود مى‌آید که خودش توانایى از خود بُروز بدهد. این توانایى وقتى در شما پیدا شد، آن‌وقت می‌توانید در شرایط برابر، از توانایى‌هاى دیگران هم استفاده کنید، همچنان‌که آنها از توانایى‌هاى شما استفاده خواهند کرد».

سراج24 به تاریخ نگاری نیروگاه بوشهر ا پایان سال 81 پرداخته بود. در ادامه تاریخ نگاری نیروگاه بوشهر را در سال 82 می خوانید.

10 فروردین 1382

سید کمال خرازی در خصوص همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه و پذیرش پرتکل الحافی از سوی ایران گفت:‌روسها برای ما نیروگاه بوشهر را ساخته‌اند و متعهد به تاسیس سوختمان نیز هستند. پذیرش پرتکل الحاقی نیز نیاز به مذاکره دارد که باید تعیین شود ما در قبال پذیرش آن چه دستاوردهای خواهیم داشت و اینکه آیا محرومیت ها د رخصوص ایران برداشته می‌شود یا خیر

24 فروردین1382

شعبه‌ 9 دادگاه تجدید نظر استان تهران حسین‌علی قاضیان و عباس عبدی، متهمان پرونده‌ نظرسنجی که در خصوص نیروگاه اتمی بوشهر و روحیه‌ی مقاومت ملی در صورت حمله‌ی احتمالی آمریکا به ایران و ... پرسش شده بود، به چهار سال و شش ماه حبس کاهش داد.

7 اردیبهشت 1382

در گزارش نظارتی پروژه‌های عمرانی نیمه اول سال 81 که از و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشورمنتشر شده، تکمیل واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر را یکی از طرح‌های بزرگ در نظر گرفته شده برای سال 81 نام برده است.

12 اردیبهشت 1382

خبرگزاری رویتر با ارایه‌ی گزارشی آورده است:« مقامات دولت بوش اعلام کرده‌اند بعد از آن که جنگ علیه عراق به پایان رسیده است؛ نوبت فاش کردن جزییات برنامه‌های هسته‌ای ایران می‌باشد.

13 اردیبهشت 1382

محمد احمدیان معاون وزیر نیرو در امور برق پیش‌بینی کرد که تولید برق با ظرفیت یک هزار مگاوات از طریق احداث نیروگاه اتمی بوشهر تا اواخر سال 83 امکان‌پذیر شود.

17 اردیبهشت 1382

هفته‌ی نامه‌ی اینترنتی بیزینس ویک (business week)  ادعا کرده است: نزدیک شدن تهران به تولید بمب‌های اتمی بسیار بیشتر از آن چیزی است که واشنگتن تصور می‌کند؛ البته نیـروگاه بوشهر و کمپانی‌های روسی نقش حاشیه‌ای در این میان را داشته‌اند.

20 اردیبهشت 1382

حبیب‌الله بی‌طرف وزیر نیرو  در رابطه با برنامه‌های تولید برق از طریق نیروگاه‌های اتمی می‌گوید: نیروگاههای اتمی در تامین برق مورد نیاز کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و به همین منظور نیروگاه 1000 مگاواتی بوشهر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

22اردیبهشت 1382

رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان در پاسخ به سؤالی در زمینه‌ برنامه‌های آمریکا برای ایران گفتند: برخی‌ها می‌گویند بهانه دست آمریکا ندهید و مثلا در مورد دانش هسته‌ای در برابر آمریکا کوتاه بیایید، اما این افراد متوجه نیستند که آمریکا دنبال زمینه سازی و تضعیف درونی نظام اسلامی است،
دانش هسته‌یی که ایران به همت استعدادهای داخلی و بدون هیچ گونه کمکی از خارجی به آن دست یافته است، به هیچ وجه به معنای سلاح اتمی نیست، بلکه به معنای تهیه‌ی سوخت نیروگاه بوشهر در داخل کشور است.

23 اردیبهشت 1382

حسین آفریده رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می گوید: تا سال 1400، 6 هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید خواهیم کرد که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، یک هزار مگاوات از این برق از طریق نیروگاه اتمی بوشهر در سال 2004 تامین خواهد شد.

25 اردیبهشت 1382

کالین پاول، می‌گوید: واشنگتن قصد ندارد برای متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران از اقدام نظامی استفاده کند.
روزنامه‌ی دیلی‌نیوز می‌نویسد: ایالات متحده به روسیه فشار وارد کرده تا حمایتش از برنامه‌های هسته‌ای ایران را پایان دهد و ادعا می‌کند که ایران به قدرت هسته‌ای احتیاجی ندارد.

26 اردیبهشت 1382

"ایتارتاس" در گزارشی نوشت الکساندر رومیانتسف وزیر انرژی روسیه  می‌گوید: دلیلی برای توقف احداث نیروگاه هسته‌یی بوشهر در ایران وجود ندارد با این حال آمریکا در تلاش است تا قطعنامه‌ای را علیه ایران تصویب کند.

27 اردیبهشت 1382

در حالی که سرانجام نیروگاه بوشهر در هاله‌ای از ابهام است، سید خلیل موسوی سخنگوی سازمان انرژی اتمی می گوید: مکان‌یابی برای تاسیس چند نیروگاه اتمی دیگر در حال انجام است زیرا بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تا سال 1400 حدود 7 هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های اتمی تولید خواهد شد .

29 اردیبهشت 1382

روزنامه‌ی ژاپن تودی در تحلیلی می‌نویسد: ایران برای مدت طولانی برنامه‌ی توسعه‌ی انرژی هسته‌یی را دنبال می‌کرده است و اکثر توجه جامعه‌ی بین‌المللی نیز بر پروژه‌ی نیروگاه بوشهر بوده است، اما اکنون توجهات به سمت نیروگاه نطنز معطوف شده است.

4 خرداد 1382

نشریه‌ی “فرانت پیج” در تحلیلی می‌نویسد: اتهامات آمریکا علیه ایران حول مسایلی چون ساخت نیروگاه هسته‌ای در بوشهر جهت تولید سلاح‌های هسته‌ای و فراهم آوردن امکانات غنی سازی اورانیوم در اراک و نطنز می‌باشد.

6 خرداد1382

وزیر انرژی اتمـی روسیه اعلام کرد که روند احداث نیـروگاه بوشهر، تحت تاثیر روابط اخیـر تهـران و واشنگتن قرار نمی‌گیـرد.

الکساندر رومیانتسف وزیر انرژی اتمی روسیه می‌گوید: به رغم این حقیقت که مواضع روسیه متفاوت با مواضع مقامات واشنگتن است، مسکو هم چنان به اجرای تعهداتش ادامه می‌دهد
به گفته‌ وزیر انرژی هسته‌یی روسیه، مسکو و واشنگتن هر ماه مذاکراتی را با وزارت انرژی آمریکا درباره‌ی نیروگاه بوشهر انجام می‌دهند.

7 خرداد 1382
روزنامه‌ فایننشیال تایمز می‌نویسد: روسیه تحت فشارهای آمریکا، به ایران اعلام کرد که سوخت هسته‌یی مورد نیاز راکتورهای این کشور را تامین نمی‌کند؛ مگر آن‌که تهران با "بازدیدهای سرزده"(پروتکل الحاقی) از تاسیسات هسته‌یی‌اش موافقت کند.

7 خرداد 1382
حسین آفریده رییس کمیسیون انرژی مجلس ایران به خبرگزاری نووستی می‌گوید: کارخانه‌ای که در نزدیکی نطنز ساخته شده است سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های ایران را تامین می‌کند، اما این امر بدین معنی نیست که ایران تامین سوخت اولین مرحله از راه اندازی نیروگاه بوشهر از سوی روسیه را نپذیرد.

8 خرداد1382
روسیه در پاسخ به ادعاهای هسته‌ای- نظامی ایران می‌گوید: تنها جلسه‌ ویژه‌ سازمان ملل می‌تواند تعیین کند که تهران قول‌های خود مبنی بر عدم استفاده از این نیروگاه را برای تولید تسلیحات هسته‌ای را نقض کرده است.

9خرداد1382
الکساندر رومانتسیوف وزیر انرژی اتمی روسیه می‌گوید: کشورش از آمریکا دعوت کرده تا در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر همکاری کند و آمریکا در حال بررسی این پیشنهاد است.

9 خرداد1382

سید کمال خرازی ویزر امور خارجه ایران درباره‌ نیروگاه اتمی بوشهر و پروتکل الحاقی می‌گوید:ما می‌خواهیم شفاف عمل کنیم و از سویی باید پاسخگوی افکار عمومی مردم خود نیز باشیم. اما با وجود انعقاد قرارداد NPT و CTBT از بسیاری موضوعات محرومیم و تحریم‌های زیادی علیه ما وجود دارد و در صورت برداشتن این تحریم‌ها ما با همکاری دیگران مخالف نیستیم.

10 خرداد1382
سید کمال خرازی می‌گوید: امضای پروتکل جدید با وجود تحریم‌ها در افکار عمومی ما، مقبول نیست؛ در صورت برداشتن محدودیت‌ها هرگونه پروتکلی را امضا می‌کنیم. او اضافه کرده: علاوه بر روسیه، سایر کشورها هم می‌توانند در ساخت سایر نیروگاه‌ها به ما کمک کنند.

10 خرداد1382
سرگئی ایوانف وزیر دفاع روسیه می گوید: تمامی همکاری‌های هسته‌ای روسیه با ایران در احداث نیروگاه اتمی بوشهر خلاصه می‌شود که کار ساخت این نیروگاه نیز به زودی تکمیل می‌شود.

11 خرداد 1382
لین کسل از سخنگویان وزارت امور خارجه‌ آمریکا مدعی شد: ایران از برنامه‌های هسته‌ای غیرنظامی خود از جمله نیروگاه بوشهر به عنوان بهانه‌ای برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای حساس استفاده می‌کند. او می‌گوید: تا زمانی که نگرانی‌های جامعه‌ی بین‌الملل درباره ایران از میان نرود و این کشور پروتکل الحاقی را امضا نکند، هیچ کشوری نباید در برنامه‌های هسته‌ای ایران شرکت کند.

12 خرداد 1382
تحلیل‌گر پایگاه اینترنتی گرین لیفت، می نویسد:از آنجایی‌که آمریکا نتوانسته است اتهاماتش را درباره‌ نیروگاه هسته‌ای بوشهر به اثبات برساند، درصدد است اتهاماتی را متوجه برنامه‌های هسته‌ای ایران و ربط دادن آن به توسعه‌ تسلیحات هسته‌ای در نقاط دیگر ایران کنـد.

13 خرداد1382
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نشست گروه هشت، به رغم صدور بیانیه‌ای از سوی این نشست که در آن نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ایران هشدار داده شده است، تاکید کرد که روسیه به تعهدات خود درباره‌ ساخت نیروگاه هسته‌ای در بوشهر پایبند است.

15خرداد 1382
الکساندر رومانتسیوف وزیر انرژی اتمی روسیه می‌گوید: به رغم برنامه‌های از پیش تعیین شده که قرار بود؛ نیروگاه بوشهر سال آینده راه‌اندازی شود، به خاطر جابجایی برخی تجهیزات، بهـره‌برداری از این نیروگاه تا سال 2005 به تعـویق می‌افتـد.

16 خرداد 1382
الکساندر یاکوونکوف سخنگوی وزارت امور خارجه‌ روسیه می‌گوید: روسیه در صورتی سوخت اورانیوم برای نیروگاه بوشهر را به ایران می‌دهد که این کشور سوخت هسته‌ای مصرفی را به روسیه بازگرداند. این کار تضمین می‌دهد که ایران به پلوتونیوم دست پیدا نخواهد کرد

16 خرداد 1382
خبرگزاری فرانسه در تحلیلی می‌نویسد: اگر آمـریکا غـرامت روسیه را درخصوص نیروگاه بوشهر بپردازد، مسکو ممکن است قراردادش را با تهـران فسخ ‌کند.
این خبرگزاری ادامه داده: آمریکا به گزارش محمدالبرادعی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مانند گزارش هانس بلیکس درباره‌ عراق می‌نگرد که قبل از حمله به عراق به شورای امنیت تقدیم شد. اگر گزارش البرادعی چندان خوشایند نباشد و ایران در امضا نکردن پروتکل الحاقی سرسختی کند، روسیه مجبور می‌شود که این قرارداد را بدون توجه به عواقب اقتصادی آن مورد تجدید نظر قرار دهد.

16 خرداد 1382
رادیو آمریکا در گزارشی مدعی شده: روسیه در پایان اجلاس گروه 8، قـول داد که فـروش مـواد هسته‌یای را به ایران متوقف کنـد؛ اما تاکیـد کرد که به همکاری‌اش با ایران ادامه می‌دهد.

16 خرداد 1382
خبرگزاری رویتر در تحلیلی در خصوص نوع رفتار آمریکا با ایران می‌نویسد: به‌رغم این که کشورهای گروه هشت نظرات مختلفی درباره‌ی فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارند، اما همه به نوعی در این خصوص تحت فشارهای آمریکاهستند.انگلیس که متحد و حامی نزدیک آمریکا می‌باشد، تمایل کمی نسبت به حضور در یک جنگ دیگر در خلیج فارس علیه ایران دارد.

17 خرداد1382
سید خلیل موسوی سخنگوی سازمان انرژی اتمی می‌گوید: ایران به نگهداری زباله هسته‌ای نیازی ندارد. بر همین اساس درباره تحویل سوخت مصرفی نیروگاه اتمی بوشهر به روسیه در حال مذاکره با این کشور است و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

18 خرداد 1382
روسیه که ز اتهامات آمریکا مبنی بر همکاری این کشور با ایران در ساخت بمب هسته‌ای به خشم آمده است، مدعی شد: پاکستان - متحد آمریکا- فن‌آوری هسته‌ای را در اختیار ایران قرار داده است.

18 خرداد 1382
روزنامه‌ الشرق‌ نوشت در ادعایی به نقل از کارشناسان نظامی روسیه می‌نوید: ایران به تنهایی و بدون همکاری مسکو می‌تواند یک بمب هسته‌ای تولیـد کنـد. با این حال تا زمانی که تهدید واقعی از جانب ایـران در زمینه‌ تولید سلاح هسته‌ای آشکار نشده است؛ هیـچ دلیلی وجود ندارد که روسیه به خاطر آن با طرح نیروگاه هسته‌ی بوشهر موافقت نکند.

20 خرداد 1382
پایگاه اینترنتی اوراسیا نت گزارش می‌دهد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ فعالیت‌های هسته‌ای ایران که قرار است 26 خرداد ارایه شود، برای روسیه که قراردادهای سودآوری در ایران دارد، مشکلات سیاسی به وجود آورده است.

20 خرداد 1382
روزنامه‌ خلق - چاپ چین -،می‌نویسد: الکساندر رومیانتسف وزیر انرژی اتمی روسیه گفته احداث نیروگاه بوشهر که تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد، هیچ کدام از توافق‌نامه‌های بین‌المللی را نقض نکرده است.

23 خرداد 1382
پایگاه اینترنتی میدل ایست نیوز لاین به نقل از یک منبعی که ”یک مقام آمریکاییخوانده شده است؛ مدعی شده: تهران قصد دارد مهارت کره‌ شمالی در زمینه‌ تسلیحات هسته‌ای را کسب کند؛ چرا که روسیه به دلیل فشارهای آمریکا، قصد دارد ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر را به حالت تعلیق در آورد.

24 خرداد 1382
سرگئی ایوانف وزیر دفاع روسیه می‌گوید: اگر ایران قراردادی را امضا و خود را متعهد کند که سوخت هسته‌ای را به روسیه باز‌گرداند، مسکو سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر را تامیـن می‌کنـد.

26 خرداد 1382
پایگاه اینترنتی ای.جی.سی ajc، به نقل از یکی از مقامات دولت سابق آمریکا می نویسد: واشنگتن از این نگران است که در صورت ساخته شدن راکتور بوشهر، ایرانی‌ها دانش کافی درباره‌ این گونه راکتورها را فرا ‌گیـرند.

27 خرداد 1382
حسین آفریده رییس کمیسیون انرژی می‌گوید: یکی از طراحان اصلی تاسیس نیروگاه اتمی در بوشهر، آمریکا است که در زمان حکومت شاهنشاهی آن را دنبال می‌کـرد. در حقیقت، در حال حاضر در رفتار و گفتار آمـریکا، تناقض مشاهـده می‌شـود.

28 خرداد 1382
سازمان غیر دولتی کنترل تسلیحات روسیه ادعا کرد: به رغم افزایش فشار مسکو بر ایران برای محدود کردن برنامه‌های نظامی‌اش، تهران ممکن است تا سه سال آینده قادر به تولید موشکهای هسته‌ای باشد. معاون این سازمان می‌گوید: روسیه باید ایران را تهدید به عدم ارسال سوخت هسته‌ای نیروگاه‌ بوشهر کند تا این کشور پروتکل الحاقی را امضا کند.

28خرداد 1382
بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در بیانیه‌ای می‌نویسد: در این برهه‌ی حساس، دولتمردان و مسوولان کشور باید با تمامی توان از استقلال و حق مسلم کشورمان برای توسعه‌ی تکنولوژی هسته‌ای در مجامع بین‌المللی، قاطعانه دفاع کنند. مسلما هرگونه کوتاهی در این زمینه خیانت به ملت است و مردم ننگ تاریخی آن را هرگز فراموش نمی‌کنند.

31 خرداد 1382
الکساندر رامیانتسف وزیر انرژی روسیه می‌گوید: ایران به طور فعال با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کند، اما روسیه زمانی سوخت هسته‌ای به ایران ارسال می‌کند که تهران پروتکل الحاقی را امضا کند و تمام تاسیسات هسته‌ای این کشور تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمـی قرار گیـرد.

1 تیر 1382
جان بولتون معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل نظامی و امنیت بین‌المللی، می‌گوید: همکاری ایران و روسیه در ساخت نیروگاه آب سبک بوشهر می‌تواند پس از چهار تا پنج سال کار به ایران اجاز دهد که پلوتونیوم لازم برای تولید بیش از 80 کلاهک هسته‌ای را به دست آورد.

1 تیر 1382
روزنامه‌ آلمانی فرانکفورتر آلگمانیه سایتونگ می‌نویسد: روسیه در زمینه‌ همکاری‌های هسته‌ای با ایران، به سیاست وقت‌کشی روی آورده است تا از این طریق مانع از به خطر افتادن منافعش شود. این روزنامه می‌افزاید: آمریکایی‌ها برای راضی کردن روسها، نمایندگان تجاری آنها را به عراق دعوت کرده‌اند تا روسیه را برای قطع همکاری‌های هسته‌ای با ایران تشویق کنند؛

1 تیر 1382
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه می گوید: مسکو به خاطر هراس آمریکا از برنامه‌های هسته‌ای ایران کمک خود به تهران را متوقف نمی‌کنـد زیرا قرارداد روسیه با تهران در زمینه‌ نیروگاه بوشهر یک قرارداد تجاری است

1 تیر 1382
سخنگوی وزارت امور خارجه‌ روسیه می‌گوید:مسکو همکاریهای خود را با ایران به امضای پروتکل الحاقی توسط تهران مشروط نکرده است بلکه از این کشور برای امضای این پروتکل دعوت کرده است. او ادامه می‌دهد: ارسال سوخت هسته‌ای به نیروگاه بوشهر پس از انعقاد توافق‌نامه‌ی بازگرداندن سوخت‌های استفاده شده‌ به روسیه صـورت خواهد گرفت.

2 تیر 1382
روزنامه‌ی کوشوکتون تریبیون (Koshokton Tribune)، می‌نویسد: روسیه تاکید کرده است که سوخت هسته‌ای نیروگاه بوشهر را پس از استفاده از ایران باز پس خواهد گرفت اما اگر این سوخت در ایران بماند، این کشور تا سال 2006 می‌تواند 50 تا 75 بمب هسته‌ای تولید کند.

4 تیر 1382
روزنامه مسکو تایمز می نویسد: روسیه چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ سیاسی، نمی‌تواند از قرارداد 800 میلیون دلاری نیروگاه بوشهر دست بکشد اما مسکو از سوی دیگر نمی‌خواهد در مقابل واشنگتن بایستد، به ویژه این‌که روسیه در این مسیر تنها است.

6 تیر 1382
به دلیل فشارهای وارد بر روسیه از سوی آمریکا، روسیه خواستار تحویل سوخت مصرف شده نیروگاه اتمی بوشهر شده که ایران نیز با این مساله موافقت کرده است.

10 تیر 1382
خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد:ایران تحت فشار بین‌المللی برای قبول بازرسی‌های بیشتر از سایت‌های هسته‌یی‌اش، قرار گرفته است. نگرانی عمده‌ی کشورهای خارجی از نیروگاه اتمی بوشهر است که ایران با کمک روسیه در حال ساخت آن می‌باشد.

11 تیر
آلکساندر یاکوونکوف سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید: دو کشور ایران و روسیه به زودی پروتکلی برای بازگرداندن سوخت اتمی مستعمل نیروگاه بوشهر به روسیه، امضا خواهند کرد.

13 تیر 1382
سایت اینترنتی ای.بی.سی سی.بی.اس نیوز در تحلیلی با تاکید بر اینکه جهت‌گیری سیاسی آمریکا نسبت به ایران و کره‌ شمالی متفاوت از جهت‌گیری سیاسی این کشور نسبت به عراق است، می‌نویسد: اتحادیه‌ اروپا اگر روابط تجاری و سرمایه‌گذاری‌شان را با ایران قطع کنند و روسیه نیز اگر عرضه‌ فن‌آوری هسته‌ای به ایران برای تکمیل نیروگاه بوشهر و دیگر نیروگاه‌ها جهت تولید انرژی را لغو کند، فشار زیادی بر ایران وارد می‌آورند.

13 تیر 1382
روزنامه‌ی الشرق الاوسط مدعی شد: گفت‌وگوهای رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با مقامات بلندپایه‌ی روسیه برای امضای پروتکل الحاقی به شکست منتهی شد.
در ادامه‌ این مطلب آمده است: روزنامه‌ی روسی کومیر سانت دیلی، نوشت مقامات روسیه و علاوه بر آن که زمان مشخصی را برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر تعیین نکردند، حاضر به تعیین زمان مشخص برای ارسال سوخت هسته‌یی به ایران نیـز نشدند.

17 تیر 1382
روزنامه‌ فایننشیال‌تایمز می‌نویسد: اتحادیه‌ اروپا در نظر دارد مذاکرات تجاری‌اش را با ایران به دلیل مسایل هسته‌ای به حالت تعلیق درآورد. این روزنامه می‌افزاید:محمد البرادعی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز قرار است وارد تهران شود تا ایران را برای امضای پروتکل الحاقی معاهده‌ منع گسترش تسلیحات هسته‌یی، تحت فشار قرار دهد.

24 تیر 1382
محسن میردامادی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به روزنامه‌ دی‌ولت آلمان می‌گوید: این که ساخت نیروگاه بوشهر با کمک روسیه، به تاخیر افتاده است، به دلیل فشارهای آمریکا بر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و دولت این کشور نیست و تمام صحبت‌هایی که به این معنا گفته می‌شود، غیرقابل قبول است. شاید تاخیر در ساخت این نیروگاه به دلیل مسائل فنی و مالی باشد.

24 مرداد 1382
روزنامه‌ القدس العربی می‌نویسد: ایهود یاتوم رییس سابق سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی (موساد) با کم‌اهمیت شمردن اهمیت نیروگاه هسته‌ای بوشهر به صورت ضمنی تمام اتهامات مطرح شده از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران در این نیروگاه رد و اعتراف کرد که این نیروگاه برای تولید انرژی برق در ایران ساخته می‌شود. او با این حال گفته موساد می‌تواند نقش بسیار بزرگی در ویران ساختن نیروگاههای هسته‌ای ایران به عهده بگیرد.

24 مرداد 1382
بهزاد نبوی نائب‌رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری عجیب که ناشی از واهمه‌اش از اجلاس شورای حکام در 18 شهریور دارد، می‌گوید: اروپا، ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر امروز نظیر آمریکا، علیه ایران موضع گرفته‏‌اند. باید پروتکل الحاقی منع گسترش سلاح هسته‏ای را امضا کنیم. برای بهره‏‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر و استفاده‌ی صلح آمیز از انرژی هسته‏‌ای باید فضایی که در دنیا علیه کشور ایجاد شده را تغییر دهیم.

26 مرداد 1382
روزنامه الحیات در تحلیلی می‌نویسد: آمریکایی‌ها بیم آن دارند که در صورت عملی شدن طرح رژیم صهیونیستی برای اقدام نظامی علیه ایران قبل از آن‌که ایران به تولید سلاح‌هایی هسته‌ای دست یابد، ممکن است منطقه با فاجعه‌ هسته‌ای روبرو شود و این تهدید بزرگی است.با وجود تمام مطالب فوق، رژیم صهیونیستی در حال حاضر اعلام کرده است که هیچ طرحی برای حمله به نیروگاههای هسته‌یی ایران به بوش ارایه نداده است.

27 مرداد 1382
حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره‌ تهدید رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران می‌گوید: امیدواریم رژیم‌صهیونیستی وارد ماجراجویی نشود. این رژیم نشان داده که ماجراجوست و به اصول پایبند نیست؛ اگر مرتکب این اشتباه شود، تاوان سنگینی خواهد پرداخت.

1 شهریور 1382
خبرگزاری رویتر به نقل از مقامات آمریکایی می‌نویسد: روسیه تحت فشار آمریکا قصد دارد همکاری‌اش را با ایران در زمینه‌ی نیروگاه هسته‌ای بوشهر متوقف کند و به همین علت تحویل سوخت این راکتور تا اوایل سال 1383 به تعویق افتاده است.

4 شهریور 1382
روزنامه‌ الشرق الاوسط به نقل از یک مقام آگاه در روسیه اعلام کرد که ایران و روسیه احتمالا اواخر ماه آتی پروتکل مربوط به بازگرداندن سوخت‌های نیروگاه هسته‌ای بوشهر را امضا خواهند کرد.

4 شهریور 1382
رادیو آمریکا در گزارشی با اشاره به دیدار جان بولتون معاون وزیر امور خارجه‌ آمریکا در امور تسلیحاتی با مقامات روسیه، می‌گوید: احتمال می‌رود بولتون در مذاکره با مقامات رسمی روسیه مجددا بر نگرانی‌های آمریکا درباره‌ مساله‌ی هسته‌ای کره‌ شمالی و ایران تاکید کند.

7شهریور 1382
عبدالله سهرابی عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: ساخت نیروگاه هسته‌ای از نظر حقوقی، اقتصادی و بازآوری سرمایه قابل دفاع نیست. یعنی با میزان سرمایه‌گذاری که صورت گرفته است می‌توانیم چند برابر آن را از طریق نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، بخاری و برق آبی، برق تولید کنیم.
7
شهریور 1382
ویکتور کوزلف رئیس شرکت روسی اتم استروی اکسپورت پیمانکار ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر، می‌گوید: آمریکایی‌ها سالها اصرار می‌کردند روسیه پیمانی با ایران در مورد تحویل گرفتن زباله‌های هسته‌ای امضا کند اما اکنون که این پیمان در آستانه امضا شدن است، از روسیه می‌خواهند که دست نگه‌دارد و امضای این پیمان را به پس از پذیرش پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش جنگ افزار هسته‌ای از سوی ایران موکول کند.
8
شهریور 1382
یک مقام وزارت انرژی اتمی روسیه می‌گوید: روسیه تنها زمانی طرح‌های کمک به ساخت نیروگاه اتمی بوشهر ار کنار می‌گذارد که سازمان انرژی اتمی سازمان ملل مدارکی را مبنی بر تلاش ایران برای توسعه‌ مخفیانه‌ تسلیحات هسته‌ای ارایه دهد.
8
شهریور 1382
روسیه تحت فشارهای آمریکا اعلام کرد پروتکل جدید برای ارسال سوخت بوشهر را تا چندین ماه دیگر به تعویق می‌اندازد، اما تمام مسائل تا پایان سال حل می‌شود. مسکو با تلاش برای فرار از اعتراف به فشار آمریکا، مدعی می‌شود: انتقال سوخت هسته‌ای به ایران به دلیل عدم ارائه‌ سند نهایی از سوی تهران برای واکنش در برابر خطرات احتمالی هنگام حمل و نقل سوخت،‌ به تاخیر افتاده است.
8
شهریور 1382
روزنامه‌ی واشنگتن تایمز مدعی می‌شود: اسرائیل مسیری را که جت‌های جنگنده‌اش از آن طریق به راکتورهای هسته‌ای ایران در بوشهر حمله می‌کنند، طراحی کرده است.
این روزنامه‌ آمریکایی در ادامه می‌نویسد: ایران به تازگی موشک شهاب 3 را آزمایش کرده است که می‌تواند اسرائیل را نیز هدف بگیرد.
10
شهریور 1382
رمضان‌زاده سخنگود دولت درباره‌ تصمیمات رژیم اشغالگر اسرائیل برای حمله به نیروگاه اتمی بوشهر می‌گوید: اسرائیل 25 سال است که چنین تصمیمی دارد.
11
شهریور 1382
هفته‌‌نامه‌ نیوزویک مدعی شد: نیروگاه بوشهر برای روس‌ها، نشانه‌ای از آرزوهای آنها برای صادرات تکنولوژی هسته‌ای است اما برای مقامات غربی این نیروگاه یک کابوس است.
11
شهریور 1382
کمیسیون انرژی گزارش داده شده در خصوص نیروگاه اتمی بوشهر را بررسی کرد.
12
شهریور 1382
الیاس نادران عضو هیات علمی دانشگاه تهران، می‌گوید: با توجه به احداث بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های مربوط به نیروگاه اتمی بوشهر، تکمیل این نیروگاه به منظور دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای و تولید انرژی از آن مقرون به صرفه و ضروری است.
12
شهریور 1382
به نوشته روزنامه‌ی ماندی مورنینگ، جان بولتون دیپلمات برجسته‌ آمریکایی در امور کنترل تسلیحات، در پی دو روز مذاکرات مخفیانه با مقامات روسی برای متقاعد کردن آنها به توقف یا کاهش همکاری‌های هسته‌ای‌اش با ایران، دست خالی مسکو را ترک کرد.
14
شهریور 1382
حبیب‌الله بیطرف وزیر نیرو، اظهار امیدواری می‌کند نیروگاه اتمی بوشهر تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 

15 شهریور 1382
وزارت انرژی اتمی روسیه اعلام کرده است، مقامات ایران و روسیه کشور روز گذشته در دیدار با یکدیگر در وزارتخانه‌ انرژی مسکو، نتوانستند درباره‌ تاریخ امضای قراردادی برای بازپس‌دهی سوخت هسته‌ای مصرف شده در نیروگاه هسته‌ای بوشهر به روسیه با یکدیگر به توافقی دست یابند.

17 شهریور 1382
الکساندر رومیانتسف وزیر انرژی اتمی روسیه می‌گوید: روسیه و ایران احتمالا به زودی اختلاف نظرهایشان را درباره‌ آغاز به کار اولین راکتور هسته‌ای ایران حل و فصل می‌کنند.او این اختلافات را ناشی از مسایل تکنیکی و فنی دانست.
17
شهریور 1382
مقامات آمریکایی به دلیل عدم حمایت سایر اعضا، طرح‌های خود را برای ارائه‌ی گزارش برنامه‌های هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل کنار گذاشتند، اما شورای حکام در وین بیانیه‌ای علیه ایران صادر کرد.اما به گفته‌ کارشناسان احتمال صدور قطعنامه‌یی علیه ایران برای همکاری فوری و اساسی با بازدید‌های قبل از تعیین نشده‌ی بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌یی‌اش زیاد است.
21
شهریور 1382
قطعنامه بسیار شدیدی علیه ایران در شورای حکام تصویب شد که در آن قصورهای ایران، ضرورت تعلیق کلیه فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی
21 شهریور 1382
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب می‌کند و در آن فرصتی 50 روزه برای تعلیق غنی‌سازی، پاسخ به تمامی پرسش‌های آژانس و... تعیین می‌کند. خبرگزاری رویتر پس از تصویب قطعنامه و هشدار ایران مبنی بر احتمال توقف همکاری با آژانس به نقل از یک مقام آمریکایی، می‌نویسد: اگر ایران نداشتن برنامه‌های تولید تسلیحات هسته‌ای! را ثابت نکند، حق قانونی‌اش را برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای از روسیه و دیگر کشورها از دست می‌دهد و روسیه قادر نخواهد بود که سوخت هسته‌ای مورد نیاز نیروی اتمی بوشهر را تامین کند.
22
شهریور 1382
ایگور ایوانف وزیر امور خارجه‌ روسیه می‌گوید: ‌موضوع همکاری ایران و روسیه در بوشهر، تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و ما تاکنون هیچ درخواستی ( مبنی بر توقف) این همکاری نداشته‌ایم.
24
شهریور 1382
روزنامه‌ انگلیسی گاردین  با طرح این سوال که چرا ایران به غنی سازی اورانیوم پرداخته است، می‌نویسد: سوخت مورد نیاز راکتور هسته‌ای بوشهر از سوی روسیه تامین شده است و این بدان معنا است که تاسیسات غنی سازی اورانیوم در ایران به احتمال قریب به یقین برای برنامه‌های هسته‌ای این کشور در نظر گرفته شده است.(!)
26
شهریور 1382
الکساندر رومیانتسف وزیر انرژی اتمی روسیه می‌گوید: روسیه قصد دارد طرح احداث نیروگاه بوشهر را به جلو بیاندازد.

27 شهریور 1382
اکبر هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با الجزیره در پاسخ به این سوال که آیا شما از تهدید مستقیم اسرائیل درباره‌ حمله‌ نظامی به نیروگاه هسته‌ای بوشهر نگران نیستید، می‌گوید: اصلا ما چنین نگرانی‌هایی نداریم، اسراییل اگر دیوانگی بکند آن چنان ضربه‌ای از ایران می‌بیند که برای سالها دیگر فراموش نمی‌تواند بکند.
28
شهریور 1382
رومیانتسف وزیر انرژی اتمی روسیه تنها دو روز پس از اعلام جلو انداختن احداث نیروگاه بوشهر، پس از مذاکره‌ با وزیر انرژی آمریکا می‌گوید: مذاکرات تهران و مسکو ممکن است زیاد طول بکشد زیرا مشکلی که بر سر راه این مذاکرات مطرح شده، درخواست ایران برای دریافت مبلغی پول بابت سوخت مصرف شده‌ای که از این کشور گرفته می‌شود، است. یکی از راه‌حل‌های روسیه افزایش قیمت سوخت هسته‌ای است.


29 شهریور 1382
الکساندر ورشبو سفیر آمریکا در کنفرانس بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های اتمی در مسکو گفته امیدوار است تا زمانی که ایران آنچه را که وی آن را ”خواسته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی“ می‌نامید، اجابت نکند، روسیه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را متوقف کند.

پایان شهریور
کالین پاول وزیر امور خارجه آمریکا علی‌رغم تمام تلاش های کشورش برای ممانعت از تکمیل نیروگاه بوشهر ادعا می کند: آمریکا هرگز از روسیه نخواسته است که ساخت نیروگاه بوشهر را در ایران متوقف کند، اما دولت کلینتون بارها از روسیه خواسته بود که این کار را متوقف کند
5مهر 1382
شبکه بی.بی.سی در گزارشی یکی از مهمترین دستورات اجلاس دو روزه جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین همتای روسی‌اش در استراحتگاه کمپ دیوید در نزدیکی واشنگتن را موضوع اتمی ایران دانسته و گفته: در این دیدار بوش در زمینه برنامه‌ی هسته‌یی ایران بر پوتین فشار خواهد آورد.

9 مهر 1382
کمال خرازی وزیر امور خارجه ایران درباره‌ ادامه‌ همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه در خصوص نیروگاه بوشهر می‌گوید: در مورد نیروگاه بوشهر در حال امضای قراردادی با روسیه هستیم که سوخت را از روسیه بگیریم و بازمانده‌اش را به این کشور برگردانیم.
12
مهر 1382
کالین پاول وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با روزنامه واشنگتن‌پست مدعی می‌شود که «پوتین دریافته هدف از تاسیسات بوشهر چیزی جز ایجاد چرخه‌ سوخت نیست. باید مطمئن شویم که سوخت این نیروگاه تغییر نیافته و یا به مصارف دیگر از جمله تولید و تبدیل مواد مورد استفاده در سلاح‌های هسته‌ای نمی‌رسد.
14
مهر 1382
مسکو می‌گوید: هیچگونه انتقال سوخت هسته‌ای به ایران صورت نخواهد گرفت، مگر اینکه ایران پروتکل بازگرداندن سوخت هسته‌ای به روسیه را با مسکو امضا کند.
15
مهر 1382
نیویورک تایمز در گزارشی می نویسد: مشکل اصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیروگاه نطنز است؛ با این حال نیروگاه بوشهر همچنان مهمترین عامل شکاف میان آمریکا و روسیه بر سر ایران است.
16
مهر 1382
خبرگزاری ایتارتاس گزارش می دهد که غلام‌رضا شفیعی سفیر ایران در مسکو درباره‌ امضای موافقتنامه‌ای برای بازگردانی سوخت هسته‌ای مصرف شده در نیروگاه بوشهر، می گوید: مذاکرات در سطح فنی در حال پیشرفت است. امیدواریم که این پروتکل به زودی در تهران یا مسکو امضا شود.

18 مهر 1382
ویاچسلاو تروبنیکوف معاون اول وزیر امور خارجه‌ روسیه برای مذاکره پیرامون توسعه‌ صنایع هسته‌ای، مسائل مربوط به پروتکل الحاقی و بازگرداندن سوخت هسته‌ای مصرفی نیروگاه بوشهر وارد تهران شد.

22 مهر 1382
در حالی که زمان راه‌اندازی راکتور نیروگاه بوشهر نزدیک است، روسیه اعلام می‌کند که راه اندازی راکتور هسته‌ای ایران را به دلایل فنی و نه به دلیل فشارهای سیاسی خارجی تا یک سال دیگر (اواخر سال 1383)به تاخیر انداخته است.
28
مهر 1382
روزنامه‌ البیان چاپ امارات به نقل از این منابع مدعی شد: رژیم صهیونیستی به هند هواپیماهای آواکس و دو فروند زیردریایی از نوع دلفین برای کسب توافق هند درخصوص انجام تخیلات واهی در حمله به نیروگاه بوشهر با استفاده از خاک این کشور هستند.

5 آبان 1382
عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت با تکذیب معلق‌ماندن فعالیت نیروگاه هسته‌‏ای بوشهر به مدت یکسال می‌گوید: به هیچ وجه بنایی در تاخیر یا تعلیق فعالیت‏های نیروگاه بوشهر نداریم. اساسا نیروگاه هسته‏‌ای بوشهر خارج از مباحث مربوط به پروتکل مطرح است و روال عادی خود را ادامه می‏‌دهد.
7
آبان 1382
خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد: وزیر انرژی اتمی روسیه در تلاش برای مذاکره در زمینه‌ توافق ویژه‌ای که بازگشت سوخت هسته‌ای تهیه شده برای ایران از سوی مسکو به روسیه را تضیمن کند با هیات ایرانی دیدار کرد.
در بیانیه سازمان انرژی اتمی روسیه آمده: هر دو طرف درخصوص بررسی ساخت دومین راکتور بوشهر توافق کرده‌اند.
11
آبان 1382
پایگاه اینترنتی میدل ایست نیوزلاین گزارش می‌دهد که بیش از 700 مهندس، آموزش خود را در نیروگاه هسته‌ای «نوورونژ» برای آماده شدن برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به پایان رسانده‌اند.

12 آبان 1382
خبرگزاری ایتارتاس ‌می‌نویسد: وزارت انرژی اتمی این کشور با پیشنهاد ایران برای افزایش کنترل در زمینه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای بوشهر موافقت کرد اما احتمالا برنامه‌ تکمیل ساخت نیروگاه در بوشهر، نهایتا در دی 83 مورد توافق قرار خواهد گرفت. به گفته والری گوورخین معاون وزیر انرژی اتمی روسیه، شرکت Atomstroicxport  طرحی را به طرف ایرانی تسلیم کرد، که راه‌اندازی فیزیکی و فراهم کردن سوخت در تابستان 84 و راه‌اندازی نیروگاه برق هسته‌ای در تابستان و یا پائیز 85 صورت گیرد.

12 آبان 1382
حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برای مذاکره درباره امضای پروتکل الحاقی از سوی ایران و بحث درخصوص بازگرداندن سوخت مصرفی از نیروگاه بوشهر به سوریه سفر کرد.

13 آبان 1382
محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سابقه تاریخی نیروگاه هسته‌ای بوشهر و قطعی کردن همکاری با روسیه در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای، می گوید: ما مجبور شدیم که زباله اولیه حاصل از فعالیت‌های هسته‌ای را به روسیه برگردانیم در حالی که آنها می‌توانند این زباله‌ها را استحصال کنند و مجددا از آن استفاده کنند.

14 آبان 1382
آسوشیتدپرس به نقل از فردی که وی را ”یک مقام عالی رتبه‌ وزارت خارجه‌ آمریکا“ نامید، ادعا کرد: روسیه در حال تحت فشار گذاشتن ایران برای عمل به تعهداتش در قبال گشودن درهای پایگاه هسته‌ای به روی بازرسان بین‌المللی است و امکان دارد اگر ایران به تعهداتش عمل نکند مسکو معامله‌ی 800 میلیون دلاری ساخت راکتور در نیروگاه بوشهر را متوقف کند .

14 ابان 1382
روزنامه‌ القبس درباره‌ سفر اخیر آریل شارون به روسیه می‌نویسد: پوتین با درخواست اسرائیل برای اعمال فشار به ایران در خصوص موضوع هسته‌ای مخالفت کرد.

19 آبان 1382
روزنامه‌ی الوطن به نقل از افرادی که آنها را ”منابع نزدیک به جناح محافظه کار ایران“ نامید، ادعا می‌کند: ایران موشک‌هایی از نوع ”اس 300“ ساخت روسیه را برای حمایت پایگاه‌های هسته‌ای خود نصب می‌کند.

28 ابان 1382

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••